rss
twitter

DEMOKRASI MALAYSIA VS INDONESIA


Saya tidak bercadang untuk mengulas dengan lanjut mengenai PEMILU 2009 yang berlangsung kelmarin. Dengan calon 2 yang menjuarainya. SYABAS SBY dan Boediyono!


Indonesia pada pandangan rakyat Malaysia pastilah tidak setanding dengan Malaysia dari segi kemajuannya. Namun, Indonesia sebenarnya lebih jauh ke depan dalam konsep demokrasinya. Sebelum PEMILU 2009 diadakan. 3 calon presiden dan wakil presiden telah dibenarkan di media perdana untuk berdebat dan membentangkan manifesto masing-masing.

Bayangkanlah betapa adil dan berdemokrasinya bangsa Indonesia. Debat yang diadakan berlaku dengan tenang dan setiap politikus terlihat ingin membentangkan dengan sejelas-jelasnya manifesto mereka. Lebih membanggakan ialah hampir tiada sindiran berbentuk peribadi yang dilontarkan oleh calon-calon yang berdebat.

Jelas, kebebasan media perdana di Malaysia tiada tolok banding dengan Indonesia. Kita masih berada di bawah tempurung dan tertinggal jauh daripada mereka. Pernahkah kita melihat parti pembangkang diberi peluang di media perdana di Malaysia? Pernah.. tapi bukanlah di waktu minggu berkempen untuk PRU(pilihanraya umum). Kadang-kadang saya berasa malu dengan negara sendiri yang mengaku berdemokrasi tapi dengan jelasnya mengabaikan hak asasi manusia. Bangsa kita perlu lebih berani lagi dalam mempejuangkan demokrasi. Tidakkah lebih adil jika kita dapat mendengar penjelasan dari kedua belah pihak? Rakyat berhak untuk mengakses segala informasi yang ada untuk membuat pilihan terbaik. Sebagai rakyat yang mempunyai intelektual tinggi, kita bukanlah tidak cerdik dalam menilai.

Semoga demokrasi dapat menguntum di bumi Malaysia pada suatu masa nanti..

@ Wan Mastura binti Haji Wan Musaludin @

3 comments:

duOne_sTarz said...

sokong ^^ Malaysia sebut aje negara Islam tapi tidak mengamalkan Islam sepenuhnya

MeLLoW said...

betul tu..malaysia ada potensi untuk menjadi lebih maju tapi terlalu banyak yang masih perlu diperbetulkan.

Agif OslaSh said...

Menurut kita malaysia maju, menurut orang indonesia mereka lebih maju. jadi setiap negara itu persepsi tak sama. Orang indonesia itu dah mampu buat jembatan terpanjang di ASEAN, hiburan indoor terbesar didunia di makasar, menara telkom, buat bandara, buat pesawat PT. IPTN, dah bisa produksi kapal laut-PT. surabaya. Dan banyak lagi, semuanya tak ada pihak asing (bikin sendiri)

Post a Comment