I bet everyone who read about this know exactly what it means. Yeah, but let me make it clearer for you guys.

According to my old lecture notes, we can define stress as:
1. A condition/situation in which there is a transaction between individual and stressor that makes the individual "feel" imbalance between the stressor and source system (biological, psychological, social) happening to him.
2. A response/ reaction of the body toward so many kinds of demands and burden.
3. Caused by "a change" which needs "adaptation".

That is stress by definition. I could tell a lot more about stress but I guess no one will be so interested to know about it in detail. What I want to share here is a tips to reduce stress. This tips are from Andrew Sherwood.

10 Tips to reduce STRESS

1. Concentrate on something that already exist.
2. Handle problems one by one
3. When the method to solve problems found, then solve it.
4. Discuss problem with people
5. Try to be productive
6. Do not blame other people
7. Get enough rest physically and mentally
8. Keep usual activities as well as possible
9. Overcome the problems before going to sleep
10. Get used to take critical situation at work

I hope the tips are helping you to deal with stress and some more words I want to share here.

It is not how to avoid stress, but it is how to deal with it.

21 things new doctors need to know that medical schools do not teach!

1. It takes about two years or so for the euphoria of qualifying as a doctor to wear off - about a third of the time it took to qualify.

2. Nobody cares how much your education cost you, particularly when it comes to your salary scale.

3. You will need business savvy to run a successful practice – hard work alone is a rough road to financial failure.

4. No matter how good you are, or how hard you try, some patients will just not like you.

5. Patients come first – above your family – and your life partner will not understand.

6. Primary care (family) practice is the hardest field in medicine – no matter what the interventional paediatric neuroendocrine radiologists might tell you.

7. Never do a specialty where you need to wear gumboots or wash your hands before going to the bathroom.

8. Avoid lawyers at all costs.

9. Your free medical advice will come back to haunt you.

10. The patients you bend over backwards for are the ones most likely to let you down.

11. Burn out is inevitable- unless you are superhuman and on Oprah Winfrey.

12. Balance your job and family life? Forget it - unless you are an interventional neuroendocrine paediatric radiologist.

13. The best affordable care you can give is probably not going to do the job.

14. You don’t need sleep. Or public holidays.

15. Rich doctors probably inherited or made their money somewhere else.

16. You will make mistakes, and may be sued, but the instances won’t necessarily be related.

17. 90% of what you learnt in medical school you will forget.

18. 90% of what you need to know can’t be found in textbooks. Or at medical school.

19. Intuition can’t be taught. Never ignore it!

20. Redefine "success" in your own mind before you embark on your career – if money features too high on the list, you are in the wrong profession


21. .....any other job after medicine will seem trivial and meaningless by comparison!

Enjoy your career!!

Yesterday, Today and Tomorrow

I am almost at my threshold level right now. I hate the feelings of not knowing. Actually I was doing my analysis on my experiment entitled " The Anti-inflammatory effect of Orthosiphon stamineus (Cat's Whiskers) in Rat". I need to use the SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) to analyze my data. Unfortunately, I could not understand about the data I get. What it supposed to mean? Huh!

So, I decided to stop or take five. I picked a book which I bought almost a year ago. LIFE IS AN OPEN SECRET by Zabrina A.Bakar. I read on one of the subtopic in that book. The topic is Yesterday, Today and Tomorrow. I found a poem so lovely that I decide to share it with you here. Honestly, it helps me relief my tension a bit.

Poem: Yesterday, Today and Tomorrow

Today is the tomorrow I worried about yesterday
And today was such a lovely day,
That I wondered why I worried about today yesterday
So today I am not going to worry about tomorrow
There may not be a tomorrow anyway

So today I am going to live as if there is no tomorrow
And I am going to forget about yesterday
Today is tomorrow I planned for yesterday
And nearly all my plans for today did not plan out the way I thought they would yesterday

So today I am forgetting about tomorrow and I will plan for today
But not too strenuously
Today I will stop to smell a rose
I will tell a loved one how much I love her
I will stop planning for tomorrow and plan to make today the best day of my life

Today is the tomorrow I was afraid of yesterday
And today is nothing to be afraid of
So today I will banish fear of the unknown
I will embrace the unknown as a learning experience full of exciting opportunities

Today, unlike yesterday, I will not fear tomorrow
Today is the tomorrow I dreamed about yesterday
And some of the dreams I dream about yesterday came true today
So today I am going to continue dreaming about tomorrow
And perhaps more of the dreams I dream today will come true tomorrow
Today is the tomorrow I set goals for yesterday
And I reached some of those goals today

So today I am going to set slightly higher goals for today and tomorrow
And if tomorrow turns out to be like today
I will certainly reach all of my goals one day!!

Such a nice poem isn't it?

Mengapa Aku Menikah/ Berkahwin?


Hari ini nampaknya saya ber"mood" untuk menulis tentang buku yang baru saya beli tempoh hari,
Memilih Pasangan dan Tatacara Menikah (sini). Walaupun bukunya murah tapi infonya tersangat diperlukan oleh "kita-kita" yang masih tercari-cari teman hidup dan seterusnya memahami perjalanan hidup bertukar alam dari alam bujang ke alam berumah tangga.

Sebagai seorang muslim, apa yang penting pada kita ialah niat kita melakukan sesuatu perkara. Seperti yang disebut dalam sebuah hadis:

إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ آَانَ تْ هِجْرَتُهُ إِلىَ اللهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إلى اللهِ ورَسُولِهِ وَمَنْ آَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا یُصِيْبُهَا أَوِ امْرَأَ ةٍ یَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ

Makna Hadith:

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin ‘Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.

:: Hadis Sahih ::

Niat dapat mengubah suatu amal perbuatan yang hukumnya mubah (dibolehkan) menjadi amal perbuatan yang disunnahkan. Kita tidak menikah atas dasar untuk memuaskan nafsu semata-mata. Alasan kita menikah harusnya terarah pada satu hal iaitu untuk mengabdikan diri kepada Allah dan agama:

1. Pernikahan adalah bentuk ketaatan kita kepada Allah swt.
Bagi seorang lelaki/perempuan yang telah memiliki kemampuan untuk menikah dan mempunyai nafsu yang tinggi maka penikahan adalah WAJIB untuknya.

Sabda Rasulullah saw:

Beliau bersabda, “Wahai para pemuda, barangsiapa di antara kalian telah mampu menikah, maka hendaklah dia menikah kerana nikah itu lebih menjaga kemaluan. Barangsiapa yang belum mampu maka hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu akan menjadi perisai baginya.” :: Muttafaqun ‘alaihi ::

Maka hadis yang disebutkan di atas merupakan sebuah perintah; dan sebuah perintah itu menunjukkan hukum wajib sleagi tidak ada qarinah (indikasi) yang memalingkan dari hukum wajib itu.

2. Mendekatkan diri kepada perbuatan-perbuatan baik dan menjauhkan diri dari perbuatan buruk.

Rasulullah saw bersabda:

من تزوج فقد أحرز نصف دينه فليتق الله في النصف الباقي

“Barangsiapa yang menikah, ia telah menjaga separuh agamanya. Maka takutlah kepada Allah dalam separuh sisanya.”

:: Hadis Hassan::

Orang yang taat kepada Allah pasti menyegerakan bagi menggapai pahalah yang besar ini. Apa yang disebut oleh Islam adalah realiti kerana seorang lelaki yang telah menikah akan dapat mencegah dirinya daripada melihat wanita yang bukan mahram, dan dia tidak menyibukkan diri dengan nafsu syahwat dan terhindar dari perbuatan zina.

3. Untuk menjaga kesucian diri

Sesiapa yang berkahwin dengan niat untuk menjaga kesucian dirinya, maka Allah akan memberikan kepadanya apa yang diinginkan, membantunya dalam menggapai mahligai pernikahan, mempermudahkan jalan-jalannya menuju gerbang perkahwinan, dan membukakan untuknya pintu-pintu pernikahan.

Rasulullah saw bersabda:

Tiga golongan manusia yang pasti ditolong oleh Allah; Mujahid yang berjuang di jalan Allah, Mukatab (hamba sahaya yang hendak memerdekakan diri) yang hendak membayar tebusannya, dan orang yang menikah (kerana) ingin menjaga kehormatannya."

:: HR.Ahmad ::

4. Untuk mendirikan sebuah keluarga muslim yang didasarkan pada aspek ketaqwaan, keimanan, akhlak, dan ihsan.

Jika kita imbau kepentingan sebuah keluarga ke arah membina komuniti Islam yang menyeluruh, peranannya amatlah besar. Apabila rumah tangga yang Islami tebina, maka lahirlah anak yang islami, masyarakat yang ideal, hakim yang baik, doktor yang amanah seterusnya menghasilkan sebuah komuniti ideal berteraskan Islam.

5. Melahirkan zuriat yang soleh

Firman Allah swt:

Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya: "Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan".
Lalu ia diseru oleh malaikat sedang ia berdiri sembahyang di Mihrab, (katanya): "Bahawasanya Allah memberi khabar yang menggembirakanmu, dengan (mengurniakanmu seorang anak lelaki bernama) Yahya, yang akan beriman kepada Kalimah dari Allah, dan akan menjadi ketua, dan juga akan menahan diri dari berkahwin, dan akan menjadi seorang Nabi dari orang-orang yang soleh".

(Ali I'mran: 38-39)

Allah juga berfirman melalui lisan Nabi Zakaria a.s:

"....oleh itu, kurniakanlah daku dari sisiMu seorang anak lelaki. Yang layak mewarisi daku, juga mewarisi keluarga Nabi Yaakub; dan jadikanlah dia - wahai Tuhanku seorang yang diredhai serta disukai"
:: Maryam: 5-6 ::

Allah swt pun mengabulkan doa nabi Zakaria kerana kesungguhan baginda dalam memohon.
Allah berfirman:

(Nabi Zakaria diseru setelah dikabulkan doanya): "Wahai Zakaria! Sesungguhnya Kami memberikan khabar yang menggembirakanmu dengan mengurniakan seorang anak lelaki bernama Yahya, yang Kami tidak pernah jadikan sebelum itu, seorangpun yang senama dengannya".
:: Maryam: 7 ::

Allah telah memilih nama untuk anak Nabi Zakaria as iaitu Yahya yang bererti tidak akan mati untuk selama-lamanya. Allah telah mewafatkan Nabi Yahya as dengan mati syahid kerana orang-orang yang mati syahid akan selalu hidup di sisi Allah dan diberikan rezeki oleh-Nya.

Nabi Zakaria as berasa sangat terkejut kerana dirinya sudah tua dan isterinya mandul, tidak mungkin baginya untuk mendapat zuriat. Tetapi kekuasaan Allah tidak ada batasannya.

Allah berfirman:

Nabi Zakaria bertanya: "Wahai Tuhanku! Bagaimanakah caranya aku akan beroleh seorang anak, sedang isteriku adalah seorang yang mandul dan aku sendiri pula telah sampai had umur yang setua-tuanya?" Penyeru itu menjawab: Demikian keadaannya - janganlah dihairankan; Tuhanmu berfirman; "Hal itu mudah bagiKu kerana sesungguhnya Aku telah menciptakanmu dahulu, sedang engkau pada masa itu belum ada sebarang apapun."
:: Maryam: 8-9 ::

Bagi orang yang sulit untuk mendapatkan anak, seeloknya berdoa dengan doa nabi Zakaria:
"Ya Tuhan, janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri dang Engkaulah Waris yang paling baik."
:: Al-Anbiya': 89 ::

6. Sebahagian orang soleh menikah dengan tujuan memberikan harta kepada seorang wanita fakir.

7. Sebahagian orang soleh menikah agar dia dapat mengetahui perjalanan hidup dan tingkah ibadah orang sebelumnya. (Contoh: Seorang lelaki yang berkahwin dengan bekas isteri kepada Saidina 'Umar Al-Khatab.

8. Pernikahan bertujuan menjaga kesucian seorang wanita muslimah yang yatim, fakir atau seumpamanya.

Itu saja yang dapat saya kongsikan di sini. Semoga kita dapat sedikit sebanyak menambah ilmu tentang pernikahan.

Next Entry:
Siapa yang engkau nikahi? (Memilih Isteri)
Siapa yang engkau nikahi? (Memilih Suami)

Lelaki GSTK


Lelaki GSTK adalah singkatan yang biasa kami gunakan semasa di sekolah menengah dahulu. GSTK= Gila Seks Tahap Kronis, selalunya dirujuk kepada flasher (lelaki yg mempamerkan kemaluannya di khalayak ramai. According to (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) DSM-IV, it is also known as EXHIBITIONISM (commonly denotes a sexual perversion in which satisfaction is linked to the displaying of one's genital parts.)

Saya bukan tiba-tiba teringat tapi ada "peristiwa" yg berlaku hari ini yang membuatkan saya ingin sekali berkongsi dengan PEREMPUAN di luar sana.

Segalanya bermula dalam perjalanan saya dan A ke kampus. Kami menaiki "angkut" seperti biasa. Kami pun duduklah bersebelahan. Ada seorang lelaki yang duduk di hadapan kami kelihatan amat mencurigakan. Mula-mula saya tidak sedar, tapi setelah diberitahu oleh A baru saya perasan. Rupa-rupanya lelaki itu GSTK. How did we know? Sebelah dari tangannya sedang memegang kemaluan dengan kondisi seperti orang bermasturbasi. DISGUISTING?? DEFINITELY!!! Dia duduk sangat rapat dengan seorang lagi perempuan. Menurut A, LELAKI DURJANA itu cuba untuk meraba perempuan di sebelahnya dengan menyelitkan tangan ke bawah paha perempuan tersebut. Mungkin cuba untuk meraba kemaluan perempuan tu. Saya tak melihat dengan mata kasar saya kejadian yang sebenar kerana saya cuba sedaya upaya untuk menjauhkan pandangan sy dari melihat CROUCH lelaki itu. Saya takut kalau-kalau dia adalah flasher, dan saya tak berminat untuk melihat apa yang di-FLASH olehnya..Astaghfirullah..

Kembali kepada cerita perempuan tadi. Si A pun tidak dapat berbuat apa-apa kerana kami juga terkejut dengan kehadiran LELAKI seperti itu di dalam angkut. Angkut dahlah memang kecil dan sempit, tambah pula dengan orang seperti itu. Memang tak tercapai dek akal apa yang patut kami buat. Akhirnya, perempuan itu mengalih tempat duduknya ke sebelah pemandu angkut. Cis, takkanlah PAKCIK ANGKUT tak nampak si lelaki GSTK tu punya tindakan sampai perempuan tu beralih tempat. TAK NAMPAK KE BUAT-BUAT TAK TAHU?

Kejadian itu amat menggelikan/mengerikan kami. Lepas sahaja kami turun dari angkut, kami berdiri pegun selama beberapa ketika. Rasa macam "BENGONG" untuk beberapa jam yang berikutnya. Kami masih berselawatl. Syukur kami tidak apa-apa. Persoalan yang bermain di kepala kami ialah:
"Apsallah perempuan tu tak bangun ke, jerit ke. Pelik. Tak rasa ke pun diri diraba?" tanya A.
"Entahlah mungkin dia FREAK OUT kot dan tak tahu apa yg patut dibuat
," jawabku.
Kata A, dia bukan tak mahu menolong tapi memandangkan kami orang MALAYSIA di bumi INDONESIA maka segala tindakan kami harus difikirkan dulu. Takut-takut nanti kami nak tolong orang, tapi diri sendiri yang tak tertolong.

Walaupun saya mempunyai banyak pengalaman pasal benda macam ni sewaktu di sekolah menengah dulu (sekolah saya adalah sekolah perempuan sahaja, memang tarikan untuk para FLASHER). Tapi hakikatnya saya sendiri belum ada keberanian untuk DO SOMETHING tentang perkara ini..SAD BUT TRUE. Saya rasa hampir semua perempuan menghadapi masalah yang sama. Terutamanya kalau pelaku gangguan seks tu adalah dari kenalan sendiri.

Trust me it is HARD. I've been in one situation, when a friend that I trust, did that thing (SEXUAL ASSAULT) to me. I was in KTM cramped with people. Biasalah KL kalau pukul 5petang. Faham-fahamlah kan. I can do NOTHING. Stand still without a word. But thank to ALLAH, that I still be able to JERIT and everybody were looking at me. One guy who realized in what kind of condition I was in, give me spaces to move so that I can stand AWAY from that STUPID BOYFRIEND. Yeah and I never talk to him ever again. So, when you are in a situation in which you don't know what to do. JERITLAH. It helps. Trust me there are still many people who care. Tolaklah beberapa manusia yang tak pernah peduli hal orang tu. SEEK HELP ESPECIALLY TO OTHER GUY, sebab perempuan mesti tak berani biasanya.

Ok ini adalah sebahagian TATACARA menyelamatkan diri anda dari GANGGUAN SEKSUAL:
1. SEEK HELP!! Buatlah apa-apa yang anda terdaya pada waktu itu. JERIT!!
3. If it bad enough. Contohnya : ROGOL. Jangan mandi dan telefonlah ahli keluarga yang terdekat. CALL POLICE. CALL talian NUR 15999, telefonlah sesiapa yang anda rasa dapat membantu anda.
4. Jangan mandi atau bersihkan badan atau tempat di mana kejadian berlaku.
5. Pergi ke hospital berhampiran.

Kalau anda ada tips-tips menarik untuk dikongsi. Silalah komen di sini.



Petang tadi saya bersama rakan-rakan telah pun pergi ke Malang 7th Islamic Bookfair (4-10th Februari 2010) di Skodam V, sempatlah membeli "beberapa" buah buku. Alhamdulillah akhirnya tercapai niat nak ke pesta buku. Bukan apa ,tiap petang pasti hujan tapi hari ni tidak. Enam buku semuanya yang dibeli. Tak tahulah sempat ke tak nak membaca sepanjang cuti ni. Harapnya sempatlah. Kalau tak sempat terpaksa menunggu waktu kelapangan yang lain. Memang tiap kali adanya pesta buku, saya akan memborong buku. Harganya lumayan murah. Kalau kat Malaysia tak dapatlah harga semurah ni. Ok di bawah ini gambar buku-buku yang dibeli tadi. Sekadar berkongsi. InsyaAllah kalau dah habis baca saya buatkan rumusan buku-buku itu di sini. :)

1. Di Jalan Dakwah Kugapai Sakinah (Cahyadi Takariawan- Juga penulis buku
"Bahagiakan Diri dengan Satu Istri)
[Hardcover=Rp 95,000~ RM 35:: 550 mukasurat]

2. Wanita dalam Fikih Al Qaradhawi (Dr. Amru Abdul Karim Sa'dawi)
[Hardcover=Rp 52,500~ RM 19:: 400 mukasurat]

3. Politik Islam (Muhammad bin Shalih Al-Utsamain)
[Hardcover=Rp 52,500~ RM 19:: 356 mukasurat]

Buku yang keempat dan kelima ini saya beli gara-gara terpengaruh dengan cerita THE MENTALIST. Walaubagaimanapun sebenarnya ia satu keperluan untuk mereka yang bekerja dengan masyarakat terutamanya seorang Doktor.

4. Membaca Emosi Orang ::Translasi Bahasa Indonesia:: (Paul Ekman)
[Paperback= Rp20,000~ RM 7.50 :: 392 mukasurat]

5. Buku Pintar Memahami Bahasa Tubuh::Transalasi Bahasa Indonesia::(James Borg)
[Paperback= Rp25,000~RM 9 :: 429 mukasurat]

6. Memilih Pasangan dan Tatacara Menikah (Dr. Mushtafa Murad)
[Paperback = Rp 10,000~RM 3.70 :: 344 mukasurat]

Tiba-tiba terlintas di fikiran saya akan kata-kata seorang pensyarah, dia menyelitkan satu mesej yang masih diingati sampai kini. Lebih tepat lagi bila melihat buku-buku yang telah dibeli.

Katanya: "Buku yang baik adalah..." dia berharap supaya kami menyambung ayatnya.

Kami semua dengan semangat menjawab dengan menyebut nama penulis buku. Dengan harapan tekaan kami betul:
"Harisson, Nelson, etc.."

Sambungnya lagi:
"Salah. Buku yang baik adalah buku yang dibaca. Tidak hanya disusun di rak buku tapi diambil ilmu darinya."

Fuh, sampai kini masih terasa tamparan kata-katanya. Ya, buku yang baik adalah buku yang dibaca. Sekadar renungan buat sesiapa yang mempunyai buku yang tak dibaca. ;)

Tekanan Darah Tinggi ( Hypertension )

Kenali apakah itu penyakit tekanan darah tinggi dengan mudah.

1. Apa itu tekanan darah tinggi?

Tekanan darah tinggi atau "hypertension" bermaksud tekanan tinggi di dalam arteri-arteri. Arteri-arteri adalah pembuluh darah yang mengangkut oksigen dari jantung ke seluruh sel dan organ badan. Tekanan darah tinggi bukan bermaksud tekanan emosi yang berlebihan, walaupun tekanan emosi dapat meningkatkan tekanan darah untuk sementara.

Tekanan darah normal = di bawah 120/80 mmHg
Pra tekanan darah tinggi = antara 120/80 dan 139/89 mmHg
Tekanan darah tinggi tahap 1 = antara 140/90 dan 159/99 mmHg
Tekanan darah tinggi tahap 2= di atas 160/100 mmHg

2. Apakah faktor risiko Tekanan Darah Tinggi?

Umur : Orang tua lebih mudah untuk mendapat penyakit tekanan darah tinggi. Terutamanya
usia lebih dari 60 tahun
Jantina : Pada orang muda: lelaki lebih banyak yang menderita tekanan darah tinggi berbanding dengan perempuan. Namun pada usia yang lebih tua dari 45 tahun,kedua-dua jantina mempunyai risiko yang sama untuk menderita penyakit ini.
Berat badan : Orang yang berlebihan berat badan atau obesiti lebih senang menghidap penyakit ini. Untuk kenaikan setiap 10kg berat badan , tekanan darah akan meningkat sebanyak 3mmHg.

Riwayat keluarga : Apabila kedua ibubapa menghidap tekanan darah tinggi, risiko untuk
anaknya mendapat penyakit ini adalah 250%.
Diet: Makan makanan yang mengandungi lemak yang tinggi.
Pengambilan garam yang berlebihan.
Peminum arak yang banyak.
Tekanan emosi
Sosio-ekonomi: Orang yang tinggal di kota lebih senang terkena penyakit ini dari orang yang
tinggal di desa.

3. Tanda-tanda/gejala Tekanan Darah Tinggi

Pada sebagian besar penderita, hipertensi tidak menimbulkan gejala; meskipun secara tidak sengaja beberapa gejala terjadi bersamaan dan dipercaya berhubungan dengan tekanan darah tinggi (padahal sesungguhnya tidak). Gejala yang dimaksud adalah sakit kepala, perdarahan dari hidung, pening, wajah kemerahan dan keletihan; yang boleh terjadi baik pada pesakit hipertensi, mahupun pada seseorang dengan tekanan darah yang normal.

Jika hipertensinya berat atau lama dan tidak diubati, dapat menimbulkan gejala berikut:

  • sakit kepala
  • keletihan
  • mual
  • muntah
  • sesak nafas
  • gelisah
  • pandangan menjadi kabur yang terjadi kerana adanya kerosakan pada otak, mata, jantung dan ginjal.

Kadangkala penderita hipertensi berat mengalami penurunan kesedaran/ "consciousness" bahkan koma kerana terjadi pembengkakan pada otak. Keadaan ini disebut ensefalopati hipertensif, yang memerlukan tindakan segera.

4. Diagnosis

a) Purata 2 atau lebih tekanan darah yang diukur dengan baik; dan dalam
b) Lebih dari dua kali perjumpaan dengan doktor (sekurang-kurangnya 3-6 kali perjumpaan); dan
c) Setiap perjumpaan haruslah dalam jarak beberapa minggu ke beberapa bulan.

5. Terapi Tekanan Darah Tinggi

a) Perubahan Gaya Hidup

Untuk bacaan lanjut sila klik di sini *DASH

b) Ubat-ubatan

Antara ubatan yang digunakan untuk terapi darah tinggi adalah diuretics(HCT), Beta blockers(Atenolol), Calcium Channel Blocker(Amlodipine), ACE-inhibitor(Lisinopril), Angiotensin-Renin Blocker (Losartan).
Walaubagaimanapun terdapat faktor-faktor yang harus diambilkira dalam pemilihan ubat yang sesuai. Antaranya: penyakit lain yang dialami pesakit, kesesuaian ubat dengan pesakit, kesan sampingan ubat, harga, interaksi ubat dan sebagainya. Penggunaan ubat-ubatan ini adalah untuk menurunkan tekanan darah dan menstabilkan tekanan darah. Tekanan darah yang tidak stabil amat berbahaya kepada pesakit.

6. Apakah bahaya tekanan darah tinggi yang tak dirawat?
Seperti yang kita maklum, hipertensi adalah pembunuh senyap. Ini kerana risiko pesakit hipertensi kepada penyakit lain yang lebih berbahaya. Dan menyebabkan banyak komplikasi lainnya.
a) Otak : pening, keliru dan kejang
b) Kerosakan retina mata

c) Jantung: serangan jantung, dan kegagalan jantung untuk berfungsi
d) Buah pinggang: Kerosakan atau kegagalan buah pinggang untuk berfungsi.

e) Darah: Meninggikan kandungan gula dalam darah.

* Artikel ini ditulis untuk bacaan orang awam. Saya cuba untuk menggunakan bahasa Melayu yang mudah untuk difahami. Sekiranya ada kekurangan atau kemusykilan, bolehlah menghantar komen di blog ini atau emel saya.

Islam pada nama, Tidak pada cara

Inginku mulai sebuah cerita,

Bukanlah dongeng tapi berada,
Kisah Islam pada nama,
Tapi tidak pada cara.

Bisa kata tanda bicara,
Pedih di hati tak siapa tahu,
Saya bernama Nur Musliha,
Cebisan dipakai tanpa malu.

Burung pungguk rindukan bulan,
Bunga mawar tajam berduri,
Ayah namakan aku Azman,
Tapi tanganku panjang mencuri.

Kilauan emas memikat jiwa,
Kabur akal diri merana,
Manis namaku itulah Hawa,
Kata dustaku sini dan sana

Buai-buai si anak kera,
Pisang di tangan terlepas jatuh,
Pagi malamku sibuk berzina,
Aku la Kamal seorang jaguh.

Dari selatan menuju Patani,
Hajat terhenti aral melintang,
Cantik parasku, bernama Murni,
Arakku minum tanpa berpantang.

Inilah kisah si muda dan mudi,
Namanya indah berbaur suci,
Alangkah elok nama diberi,
Cara Islami jadi Amali.

Bisa kata tanda bicara,
Pedih di hati tak siapa tahu,
Saya bernama Nur Musliha,
Auratku tertutup terhindar nafsu

Burung pungguk rindukan bulan,
Bunga mawar tajam berduri,
Ayah namakan aku Azman,
Dermawan aku tidak terganti.

Kilauan emas memikat jiwa,
Kabur akal diri merana,
Manis namaku itulah Hawa,
Kejujuranku menawan teruna.

Buai-buai si anak kera,
Pisang di tangan terlepas jatuh,
Siang beramal malam berjaga,
Akulah Kamal seorang jaguh.

Dari selatan menuju Patani,
Hajat terhenti aral melintang,
Cantik parasku, bernama Murni,
Halal kudekati yang haram pantang.

Nama diberi suatu cita,
Zuriat diharap berakhlak mulia,
Ayahanda bonda harus berusaha,
Agar anaknya seiring agama.

P/S: Tiada kena mengena dengan yang masih hidup ataupun yang telah tiada. Nama yang digunakan hanya sebagai contoh.

Cita Dan Impian, Tiada Kepastian

Cerita tentang cita dan impian. Setiap manusia pasti mempunyai cita dan impian sama ada ia dicatatkan secara zahir atau berada dalam benak hati kita. Aku akui. Aku juga punya cita dan impian. Namun, terkadang aku lupa. Dan hari ini bila aku bangun dari tidurku yang nyenyak, terdetik padaku apakah cita dan impianku telah pun terlaksana dan jika belum adakah aku masih gigih berusaha untuk memperolehnya.

Semenjak kecil, aku punya banyak cita. Bila diimbas kembali kebiasaan di sekolah rendah, cikgu akan menyuruh kita mengisi tiga cita-cita kita bila dewasa. Aku masih ingat setiap tahun cita-cita aku bertukar tapi ada satu cita-cita ini kujadikan cita-citaku yang "konstan". Aku ingin menjadi pensyarah, penceramah, professor, peguam, juruteknik, dan doktor. Doktorlah satu-satunya cita-cita aku yang tetap. Dan Alhamdulillah sekarang aku merupakan seorang pelajar perubatan dan InsyaAllah tinggal dua tahun lagi sebelum aku layak berkhidmat sebagai seorang doktor.

Pada aku, orang yang benar-benar memberikan aku sepenuh motivasi untuk aku masih berdiri di sini adalah kakakku. Masih segar dalam ingatanku pada suatu malam, ketika itu aku berusia 15 tahun, kakakku menghampiriku. Dia memberikan aku satu kekuatan dan percaya bahawa aku boleh jadi yang terbaik. Perbualan kami dimulai dengan pertanyaan "Apa cita-cita kau?". Pada saat itu aku belum lagi serius dengan cita-citaku. Ya aku punya cita-cita tapi aku tidak bekerja untuk merealisasikannya. Aku seorang remaja yang ada dalam fikiran cuma hiburan. Aku menjawab, "Entah aku tak tahu". Kakakku berkata lagi, " Kau mesti ada cita-cita. Jangan malu. Sekaranglah masa yang sesuai untuk merancang." Aku diam. Sebenarnya aku tahu apa yang aku inginkan tapi aku tak PD (percaya diri: perkataan fave di Indo). Doktor adalah cita-citaku. Kakakku tersenyum dan dia memberikan aku semangat untuk belajar bersungguh-sungguh dan memperoleh keputusan cemerlang dalam PMR. Katanya jalan yang lebih baik ialah dengan belajar di MRSM. Dari situ aku patut belajar bersungguh-sungguh dan mencuba dengan gigih untuk memperoleh keputusan SPM yang membanggakan dan seterusnya meminta tawaran untuk Skim Tajaan Pelajar Luar Negara. I would never know about the path if she had not told me. I'm thanking her for that.

Jadi setelah keputusan SPM keluar, aku membuat permohonan untuk skim tersebut, dan aku memilih MARA sebagai penaja. Selang tak berapa lama surat tawaran kuterima. Aku perlu menghadiri temuduga di Pejabat MARA KL. Kami dikehendaki untuk menulis karangan pendek tentang cita-cita. Cardiothoracic surgeon adalah impianku. Aku tidak ingin menjadi sekadar doktor biasa. Tapi aku ingin lebih dari itu. Apabila si penemuduga bertanya, " Why you choose to become a doctor?" Aku dengan gementarnya menjawab, " Maybe my reason is lame for you. But I want to become a doctor because I want to help people. I want to help people in need and yet has no money. I want to make sure that everyone deserve a good health services regardless on their status". Sungguh berkobar-kobar cita-citaku pada waktu itu. Alhamdulillah, aku mendapat tawaran untuk membuat persediaan A-Level untuk dua tahun dan aku terbang ke Indonesia pada tahun 2006.

I'm sitting on my chair still thinking about what I really wanted to be. Do I work hard for it? Is
cardothoracic surgeon still my ambition? Jawapannya, entahlah. Masih tidak pasti dan belum mengerti. I have doubt on my own ability. Itu masalah utama. Tapi ada satu perkara yang aku rasa amat teruja untuk mencapainya iaitu menolong orang yang susah. Aku mahu berkhidmat dengan sebaik-baiknya. Itu saja yang aku pasti. Cardiothoracic surgeon? I'll let the time decide.


Malang di sini bukan maksud tidak bernasib baik. Tapi saya merujuk pada sebuah kota bernama MALANG. Saya percaya ramai yang belum pernah mendengar nama kota unik ini. Saya kenal pun sebab saya ditakdirkan untuk belajar di sini. Hari ini saya berasa sangat termotivasi untuk menceritakan tentang kota Malang. Hurm, di mana saya harus mulai.. Maafkan kalau kebanyakan info yang ditulis diperoleh dar Wikipedia. Saya tidak mengenali Malang ini secara menyeluruh. Jadi perlu info lain juga. ;)

Kota ini terletak di Indonesia dan lebih spesifik di provinsi Jawa Timur. Kota ini berada di dataran tinggi yang cukup sejuk, terletak 90 km sebelah selatan Kota Surabaya, dan wilayahnya dikelilingi oleh Kabupaten Malang. Malang merupakan kota kedua terbesar di Jawa Timur, dan dikenal dengan jolokan kota pelajar.

Geografi, Iklim dan Geologi Malang

Terletak pada ketinggian antara 440 - 667 meter diatas permukaan air laut. 112,06° - 112,07° Bujur Timur dan 7,06° - 8,02° Lintang Selatan, dengan dikelilingi gunung-gunung :
  • Gunung Arjuno di sebelah Utara
  • Gunung Semeru di sebelah Timur
  • Gunung Kawi dan Panderman di sebelah Barat
  • Gunung Kelud di sebelah Selatan
Kondisi iklim Kota Malang selama tahun 2006 tercatat purata suhu udara berkisar antara 22,2°C - 24,5°C. Sedangkan suhu maksimum mencapai 32,3°C dan suhu minimum 17,8°C . Rata kelembaban udara berkisar 74% - 82%. dengan kelembaban maksimum 97% dan minimum mencapai 37%. Seperti umumnya daerah lain di Indonesia, Kota Malang mengikuti perubahan putaran 2 iklim, musim hujan, dan musim kemarau. Dari hasil pengamatan Stasiun Klimatologi Karangploso curah hujan yang relatif tinggi terjadi pada bulan Januari, Februari, Mac, April, dan Disember (Patutlah asyik hujan je sekarang) . Sedangkan pada bulan Jun, Ogos, dan November curah hujan relatif rendah.

Keadaan tanah di wilayah Kota Malang antara lain :

  • Bagian selatan termasuk dataran tinggi yang cukup luas,sesuai untuk industri .
  • Bagian utara termasuk dataran tinggi yang subur, sesuai untuk pertanian
  • Bagian timur merupakan dataran tinggi dengan keadaan kurang kurang subur
  • Bagian barat merupakan dataran tinggi yang amat luas menjadi daerah pendidikan (di sinilah terletaknya Universitas saya.)

Kota Pelajar

Sememangnya tersangat banyak Universitas di area saya tinggal sekarang. Tak terbilang banyaknya. Saya sendiri merupakan mahasiswa Universitas Brawijaya dan di sekitar universiti saya terdapat beberapa Universiti lain yang tak kurang gah namanya di kalangan rakyat Indonesia. Antara universiti-universiti milik pemerintah ialah: Universitas Negeri Malang, Universitas Islam Negeri Malang, Akademi Penyuluh Pertanian (APP), Politeknik Negeri Malang (POLINEMA), Politeknik Kesehatan Malang, serta terdapat cabang Sekolah Tinggi Akuntansi Negara (STAN), Politeknik Kota Malang (Poltekom).

Universiti swasta pula adalah Universitas Muhammadiyah Malang, Universitas Merdeka, Universitas Gajayana, Universitas Islam Malang, Sekolah Tinggi Informatika & Komputer Indonesia, Universitas Kanjuruhan, Universitas Wisnu Wardhana, STIE Malang Kucecwara Perguruan Tinggi ASIA, Universitas Widyagama, Institut Teknologi Nasional, STIBA Malang, Universitas Machung dan banyak lagi.
Padanlah dengan jolokan namanya kota pelajar, senarainya pun panjang.

Nama Jolokan Lain untuk Kota Malang
  • Paris of East Java, karena kondisi alamnya yang indah, iklimnya yang sejuk dan kotanya yg bersih, bagaikan kota "Paris"-nya Jawa Timur.
  • Kota Pesiar, kondisi alam yang elok dan menawan, bersih, sejuk, tenang dan fasilitas wisata yang memadai merupakan ciri-ciri sebuah kota tempat berlibur.
  • Kota Peristirahatan, suasana kota yang damai sangat sesuai untuk beristirahat, teruatam bagi orang luar kota Malang, baik sebagai turis maupun dalam rangka mengunjungi keluarga.
  • Kota Pendidikan Internasional, situasi kota yang tenang, penduduknya ramah, harga makanan yang relatif murah dan fasilitas pendidikan yang memadai sangat cocok untuk belajar/menempuh pendidikan. Sedikitnya ada lima universitas negeri yang berdiri di Malang: Universitas Brawijaya, Universitas Negeri Malang, Universitas Islam Negeri Malang, Politeknik Negeri Malang, Politeknik Negeri Kesehatan Malang dan puluhan atau mungkin ratusan PTS.
  • Kota Militer, terpilih sebagai Kota Kesatrian. Di kota Malang ini didirikan tempat pelatihan militer, asrama dan mess perwira di sekitar lapangan Rampal, dan pada zaman Jepang dibangun lapangan terbang "Sundeng" di kawasan Perumnas sekarang, selain itu juga ada pabrik amunisi, senjata & kendaraan tempur, Pindad, di Turen, Kabupaten Malang .
  • Kota Sejarah, sebagai kota yang menyimpan misteri embrio tumbuhnya kerajaan-kerajaan besar seperti Tumapel, Kanjuruhan, Singosari, Kediri (Dhoho), Mojopahit, Demak dan Mataram. Di kota Malang juga terukir awal kemerdekaan Republik bahkan kota Malang tercatat masuk nominasi akan dijadikan Ibukota Negara Republik Indonesia.
  • Kota Bunga, cita-cita yang merebak di hati setiap warga kota senantiasa menyemarakkan sudut kota dan tiap jengkal tanah warga dengan warna-warni bunga.
  • Kota Olahraga, Banyak lahir bibit-bibit olahragawan yang berasal dari malang, yang paling terkenal dengan olah raga sepak bolanya terbukti dengan berdirinya 2 team sepak bola seperti Persema dan Arema yang mempunyai prestasi cukup baik di tingkat regional dan nasional,di tambah lagi supporter yang sangat fanatik dan atraktif Ngalamania serta Aremania.
  • Kota Epal, mempunyai produksi epal yang melimpah berpusat di wilayah Kota Batu dan Poncokusumo sehingga banyak di ekspor ke dalam dan luar negeri. Disana apel diolah menjadi bermacam-macam makanan maupun minuman, Contohnya Sari apel, Keripik Apel, Manisan dll.
  • Kota Susu, mempunyai produksi susu skala nasional dan internasional yang produksinya terletak di wilayah Pujon Kabupaten Malang. Susu yang didapatkan berasal dari sapi luar negeri sehingga susu yang diperoleh mempunyai kualitas bagus.
  • Kota Dingin, kerana memiliki letak geografis yang dikelilingi pegunungan, a.l. Gunung Arjuno_Welirang, Gunung Kawi-Panderman, Gunung Bromo-Semeru.
  • Kota Pelajar, karena malang memiliki banyak universitas negeri ataupun swsta yang cukup terkenal sehingga banyak orang dari luar pulau yang pindah ke Malang untuk mencari pendidikan yang lebih baik dari kota lain.
  • Kota Makanan, Di malang banyak sekali jenis makanan yang enak-enak sekaligus sangat murah harganya. Contahnya: bakso kota, bakso bakar,bakso keju, bakso urat, bakso president, lalapan, cilok, nasi pecel, nasi jagung dll.

Etnik dan Agama

Jumlah penduduk Kota Malang 768.000 (2003), dengan tingkat pertumbuhan 3,9% per tahun.

Sebagian besar adalah suku Jawa, serta sejumlah suku-suku minoriti seperti Madura, Arab dan Cina.

Agama majoriti adalah Islam, diikuti dengan Protestan, Katolik, Hindu, Buddha, dan Kong Hu Chu. Bangunan tempat ibadah banyak yang telah berdiri semenjak zaman kolonial antara lain Masjid Jami (Masjid Agung), Gereja Hati Kudus Yesus, Gereja Kathedral Ijen (Santa Maria Bunda Karmel), Klenteng di Kota Lama serta Candi Badut di Kecamatan Sukun dan Pura di puncak Buring. Malang juga menjadi pusat pendidikan keagamaan dengan banyaknya Pesantren (sekolah pondok/agama), yang terkenal ialah Ponpes Al Hikam pimpinan KH. Hasyim Muhsyadi, dan juga adanya pusat pendidikan Kristen berupa Seminari Alkitab yang sudah terkenal di seluruh Nusantara, salah satunya adalah Seminari Alkitab Asia Tenggara.

Bahasa Jawa dengan dialek Jawa Timuran adalah bahasa sehari-hari masyarakat Malang. Kalangan minoritas Suku Madura menuturkan Bahasa Madura.

Malang dikenal memiliki dialek khas yang disebut Boso Walikan, iaitu cara pengucapan kata secara terbalik, misalnya Malang menjadi Ngalam, bakso menjadi oskab, dan contoh lain seperti saya bangga arema menang-ayas bangga arema nganem (I really like this dialect).

Kenapakah saya menyukai Malang?

Banyak faktor sebenarnya. I like it the first time I reach here. Sejuk dan sedap cuacanya. Sangat berbeza kalau dibandingkan dengan KL. KL kota yang sibuk, panas, lemas dan rimas. Don't get me wrong, I do love KL. Its my hometown and nothing can take it away from me ;)

Tapi Malang ni macam bernafas di tempat yang baru. Yang tenang dan tanpa banyak masalah. Bukan maksud saya tiada langsung masalah tapi ia menenangkan. Setiap pagi dipenuhi dengan damai. Ia bukan kota metropolitan dan bukan kampung juga. I found peace here. Love the place and love the people. Let me continue later, ok..