rss
twitter

Ego

Salam..

Hari ini saya terasa ingin menulis tanpa haluan dan perancangan. Artikel yang spontan tetapi diharap bermakna. Ditulis cuma dengan berbekalkan pengalaman dan pemerhatian saya.

Cerita tentang ego. Lebih baik saya mendefinisikan ego yang ingin saya bicarakan di sini. Definisi ego saya mungkin lari jauh dari teori Sigmund Freud, dan ini adalah definisi saya. Ego boleh bersifat baik dan buruk. Ego adalah perasaan mementingkan diri. Ia penting bagi kehidupan kita namun apabila perangai mementingkan diri secara berlebihan sehingga mendatangkan kemudaratan kepada manusia lain, itu yang dinamakan ego yang buruk. Dan EGO yang saya maksudkan dalam penulisan saya seterusnya adalah ego dari kedua-dua sudut, baik dan buruk.

Secara umum, setiap manusia perlukan sifat ego dalam diri. Ego itu penting tetapi kadang-kadang ego itu juga boleh merosakkan perhubungan, meretakkan persefahaman, membunuh kedamaian dan meragut nyawa. Hukum yang boleh dipakai dalam hampir semua keadaan ialah, kalau perkara yang elok dilakukan berlebihan juga akan mendatangkan kemudaratan. Begitulah juga dengan ego. Sederhana=ego baik, berlebihan=ego buruk.

Izinkan saya untuk menganalogi ego dengan makan. Kita makan untuk hidup tetapi bukan hidup untuk makan. Makan terlalu sedikit menyebabkan kita lesu, kekurangan tenaga dan tidak bermaya untuk melakukan aktiviti harian akibat "hypoglycemia" (kurang gula dalam darah). Keadaan ini juga dapat mendatangkan penyakit jika di amalkan berpanjangan- Aneroxia, osteoporosis, etc. Namun apabila kita makan berlebihan, impaknya juga tidak kurang hebat. Dalam jangka pendek, kita mungkin akan berasa "bloating"-sengkak, tersandar tanpa berbuat apa-apa. Dampak jangka panjang lebih mengerikan lagi hyperglycemia (tinggi gula dalam darah) mengarah kepada Penyakit Kencing Manis (Diabetes Mellitus), kegemukan, dyslipidemia, penyakit jantung, hypertension, etc. Cara yang terbaik ialah apabila kita melakukan sesuatu dalam kesederhanaan. MODERATE. Makan dengan bersederhana itu adalah yang terbaik. Cukup untuk menghasilkan tenaga yang diperlukan, tidak berlebihan sehingga disimpan sebagai lemak.

Begitulah ego. Ego yang terlalu rendah atau terlalu tinggi membawa kemudaratan. Saya adalah seorang yang suka memerhati. Membuat perhubungan antara sikap dan situasi. Sekarang kebanyakan masa saya berada di hospital. Bermacam ragam manusia yang dapat diperhatikan. Menjadikan hasil pemerhatian sebagai cikgu kepada diri saya. Dari situ saya cuba mendapatkan input yang berguna untuk hubungan saya dengan manusia lain. Namun, tseelah lama saya bersikap memerhati dan saya dapat menyimpulkan di sini:
"There is no greater teacher than my father. He was a good man, in fact the best man that have taught me about this life. He told me without using his word. His actions were his words. "



Ayah saya mempunyai ego tetapi egonya boleh dikawal dengan sebaik-baiknya. Dia diingati sebagai seorang yang amat menjaga hubungannya dengan manusia lain. Orang boleh membuat dia marah, atau memarahi dia. Dan egonya dapat menerima dengan baik. He had no enemy. Bila ada di antara sahabat atau saudara yang tidak menyukainya, dia tidak pernah bermasam muka dengan mereka. Dia akan pergi melawat mereka yang memarahi dia. Berkunjung seolah-olah tidak ada apa-apa "pergaduhan" yang pernah berlaku sebelum itu.
Dia pernah berkata,
"Marah dia tak lama, kalau hari-hari kita lawat dia, kunjung, tunjukkan yang kita ambil berat pasal dia. Pasti marahnya reda."


Berapa ramai pada hari ini yang boleh merendahkan ego sebegitu rupa. Jangan harapkan nak melawat, memohon maaf saja sudah sulit untuk dilakukan. Hari ini kita boleh melihat kepincangan di sekeliling kita. Daripada kes perbalahan antara saudara mara, keretakan hubungan persahabatan, dan sebagainya. Solusinya mudah tetapi untuk melakukan itu yang payah. Kerana apa? Manusia itu insan yang egois. Seorang kakak tidak akan sesekali memohon maaf dari seorang adik. Kerana kakak itu lebih tua dan dianggap seolah-olah tidak pernah melakukan kesilapan. Mengalah tidak bererti kalah. Itulah yang diajar oleh ayah.

Hakikatnya berbeza sekarang, orang lain mungkin sukar untuk melakukannya, saya yang merupakan anak kepada ayah saya pun, amat sulit untuk merendahkan ego. Hurm, benarlah iman tak dapat diwarisi. Saya akui saya ego dan mungkin kawan-kawan boleh menyatakan betapa egonya saya. It needs consistent effort to be able to do what my dad have taught me, and I'm miles away from my dad's character.

I'm sorry if I have hurt anyone's feelings..


0 comments:

Post a Comment